Praktisk informasjon om yoga

Til timen trenger du kun ha på myke klær, det som trengs av utstyr finnes i lokalet.

HENSYN TIL OSS SELV OG ANDRE
Det er fint om du viser hensyn og ikke bruker parfyme, da det ofte finnes personer i lokalet som er høysensitive. For din egen del bør du unngå å spise eller røyke like før du går inn i lokalet. Mobilen kan ligge hjemme eller i bilen, med unntak av de gangene som en trenger ha den med (på lydløs). Noen har erfart at det gjør godt å vaske føttene før timen, da vi gjør yoga uten sokker, så sant vi ikke fryser.

DERSOM DU IKKE KAN GÅ PÅ EN TIME
Dersom du er forhindret til å gå på en time, står du fritt til å delta på en time på et av de andre kursene. Dette organiserer du selv, trenger ikke si fra. Bare møt opp, det er gulvplass og matter nok.

TE FØR YOGATIMEN
Noen kunder møter 15 minutter før timen. De får da roe ned, ta en kop te og ha det sosialt før timen starter. Teen er gitt av Balanzen, og du betaler ved å gi en gave på den blå grisen. Dette er penger som går uavkortet til et barnehjem i Guatemala.

YOGA ER KJEKT OG DET VIRKER
Essensen med yoga er å bli mer i balanse, bli bevisst indre kraft og styrke. Yogaøvelser er metoden mot dette målet. Bonus er mer få mer overskudd, kjenne på glede, samt at en blir mykere i kroppen.

Yoga er virksomt. Det retter opp kroppens ubalanser. Dette innebærer at det setter i gang fastlåst energi i kroppen, og når den løsner kan det oppstå kortvarige ubehagelige reaksjoner.

YOGA OG FORSKNING
Mange har allerede opplevd effekt av yoga, de blir mindre stressa, puster bedre, er gladere, har mer energi, er mykere, med mer. Det er med yoga som med mye annet, det virker bedre når en gjør det regelmessig. Noen kan kjenne effekt etter første timen, andre opplever først effekten etter flere måneder. Tips: hold ut en stund før du gir deg. Forskning viser at medisinsk yoga brukt som medisin gir effekt dersom du har yoga 2 ganger i uken i minst 6 uker.

I timene til Hildur vil det dryppe kunnskaper som fra hennes erfaring med samtaleterapi. Det er samme kropp som har spenninger og plager i yogarom og terapirom. Og det er de samme virkemidler som skal til for å løse spenningene. Det er forørvig en god kombinasjon og kombinere yoga og samtaler, da en på yoga lærer å komme dypere inn i kroppen, slik at terapien kan gå raskere.

OM YOGA
Yoga skiller seg fra vanlig trening, fordi fokus her er helt annerledes. Selv om vi trener muskler og strekker bindevev er fokus på å utvikle vår bevissthet. Vår indre kraftstasjon. Yogaøvelser er metoden, ikke målet i seg selv. Tegn på at du får til yoga er at du utvikler din bevisshet, ikke at du kan stå i vanskelige yogastillinger.

Yoga betyr forening. Vi forener da vår fysiske kropp med vår bevissthet. Yoga og forskning (kvantefysikk) viser at vi kan endre vår fysiske kropp ved å endre vår bevissthet. Vi tar med andre ord bedre kontroll over våre liv med å utvikle vår bevissthet.

En utviklet bevissthet forstår mer av det som skjer, du finner en dypere ro som er nødvendig for at kroppen selv skal komme tilbake til balanse. Veien hit handler om å jobbe med eget stress, spenninger og blokkeringer som er lagret i kroppen. Yoga er en veldig fin måte å gi slipp på slikt gammelt stress, Vi puster det ut av kroppen, litt om gangen.

© 2019 Balanzen AS – hildur@balan-zen.no – 45 66 21 18
Bleikmyrvegen 1, Veavågen, Karmøy (Se kart)