Yoga høst 2020

Yoga er en metode for å balansere kroppen. Vi bruker yogastillinger, pusteøvelser og meditasjon for å gi slipp på stress og finne indre ro, Essensen med yoga er å finne dyp indre ro, da i denne tilstanden vil kroppen balansere seg selv. Vårt nervesystem klarer kun små endringer om gangen, derfor vil effekten komme gradvis.

Det er fysisk umulig å være stresset og samtidig være tilstede i deg selv. Derfor er yoga viktig for de som lever et hektisk liv. Yoga går dit ubalansen sitter i din kropp. Derfor vil samme yogaprogram ha ulik effekt på de som deltar. Det er ikke så viktig hvilken form for yoga du går på. Det som er viktig er roen du får i deg selv. Yogalæreren er viktigere enn yogaretningen.

Yoga kan praktiseres som trening og som livskraft. Yoga som trening skiller seg ikke fra annen trening på annen måte enn at man bruker yogaøvelser i treningen. Yoga som livskraft handler om å endre seg selv innenfra. Man forstår da gradvis mer av seg selv og eget liv. Man trigges mindre, man har mindre tankestress, man finner mer glede i hverdagen, man sover bedre, man er mindre syk, med mere.

I kroppen kan man utvikle indre styrke og fysisk styrke. Gjennom yoga som livskraft kombineres disse to. Det hjelper mennesker lite om de kan løpe langt og lenge, om de ikke kan hjelpe seg selv når noe uventet skjer. Gjennom yoga vil du endres, og utvikle din indre styrke, slik at du tåler mer, forstår mer og håndterer mer av livet som det er. Vi vil alle møte på utfordringer i livet, yoga gjør at du kommer raskere gjennom de utfordringer som dukker opp.

Yoga er veldig virksomt. I starten før den dype ro kommer, kan man trigge indre stress når man møter seg selv. Siden ingen kan ikke gi slipp på det man fortrenger, er dette en prosess man må gjennom. Derfor kan man i starten med yoga oppleve seg stresset. Husk da på at dette er tegn på at yogaen virker som den skal. Man kan også oppleve seg svimmel og kvalm. De fleste sier de sover ekstra godt etter yoga. Dette er tegn på at man har begynt å gi slipp på det som stresser en selv. Det er like naturlig å kjenne på ubehag som bliss i og etter en yogatime.  Hos de fleste vil dette veksle.

Kan du puste, kan du gjøre yoga. Yoga passer for alle. De som er syke, har ofte indre stress, og kan derfor ha stor nytte av yoga, uansett diagnose. Yoga handler ikke om at man ikke er myk eller ikke, fordi den er den indre opplevelsen som teller. INGEN er for stiv til å gjøre yoga. Vi har ulike skjelett, og posisjoner som er enkle for noen, vil være umulige hele livet for andre. Kom og prøv. Yoga handler ikke om hva vi tror eller ikke tror, men hva vi erfarer. Å praktisere yoga i hverdagen er å leve i samsvar med seg selv. Man må ha indre ro for at dette skal være mulig. Velkommen til yoga på Balanzen.

Her er vår timeplan for høst 2020. Vi starter opp mandag 24. og torsdag 27. august. Ingen yoga i høstferieuken. Varighet av alle kurs 15 ganger. Inntil alle karantene regler er opphevet må man ta med egen matte, pute og teppe til yogatimen.

Tider

Mandag

Tirsdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

Lørdag

Søndag

1730 Yoga Yoga
1800 Gongbad
1915 Yoga

Alle yogakurs denne høsten heter yoga som livskraft. 

Det vil bli en lett blanding av rolig og mer aktiv yoga. Gong vil bli brukt i starten av timen, og meditasjon på slutten.

Gong bad og yoga

Det vil bli en gang pr mnd, onsdager fra 18 – 21.  Les mer 

Påmelding

Veavågen den 8. aug. 2020
Hildur Vea

© 2020 Balanzen AS – hildur@balan-zen.no – 45 66 21 18
Bleikmyrvegen 1, Veavågen, Karmøy (Se kart)